Paj.

Den blev klar tillslut! Och supergod ^^ Jag åt massvis med både paj och sallad, och drack en hink med coca till det hela (det hade nästan blivit en hink full i alla fall). Här kommer en fin bild på det mumsiga (bilden tagen med min superdåliga men älskade kamera):



Vad tycker ni? Ser den god ut? Jag skriver hur jag har gjort, ifall ni vill göra en själv.

Pajdeg (till 25 cm form):

3 dl vetemjöl
1 krm salt
125 gram margarin eller smör
1½-2 msk vatten

Ugnen på 200 grader.
Blanda vetemjöl och salt i en bunke. Tillsätt margarinet skuret i bitar och finfördela det i mjölet. Häll i vatten och knåda snabbt ihop till en deg (det blir lite klibbigt i början). Om man har tänkt kavla ut degen så lägg den i kylskåp i ca 30 minuter först. Då ska den inte fastna i bakbordet. Men man kan också göra som jag brukar göra och trycka ut degen direkt i formen. Nagga degen i botten med en gaffel. Förgrädda i ugnen i 10-15 minuter.

Fyllning:

Du kan välja i princip vilken fyllning som helst till din paj. Antingen kan du köra på en vegetarisk variant med till exempel paprika, lök, svamp, fetaost , squash m.m. Eller så kan du köra med kött (som jag gjorde idag). Jag hade i kassler, spenat, purjolök, paprika och svarta oliver. Som sagt, du fyller pajen med precis vad du känner för.

Skär upp det du vill ha som fyllning, fördela på pajskalet i formen och sen är det bara äggstanningen kvar.

Äggstanning:


2-3 ägg
2-3 dl mjölk
Salt och peppar

Du väljer hur mycket du vill ha själv. Häll stanningen över fyllningen och skjuts in i ugnen på 175 grader.

Pajen är klar när äggstanningen har stelnat till helt igenom, ca 30-45 minuter beroende på hur mycket stanning du har hällt på. Skulle skalet börja bli för brunt innan pajen är helt klar, täck med ugnsfolie så klarar den sig utan att bli bränd :)

Där har du en paj! Berätta gärna om ni gör en egen, vad ni hade på, hur det gick osv.



Nu hade jag tänkt plugga lite inför hemtentan som ska vara inne den 5 maj. Har två artiklar som ska läsas och jämföras med varandra.

kramkram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0